Sociale vaardigheidstraining, Faalangsttraining en Weerbaarheidstraining

Fleurz helpt jongeren om weerbaarder te worden,om beter te leren omgaan met faalangst en makkelijker contact te maken met leeftijdsgenoten.

Soms kunnen zich in het leven van jongeren problemen en belemmeringen voordoen die hun ontwikkeling ongunstig beïnvloeden. Het is dan belangrijk om naar mogelijkheden te zoeken om hun anders te leren omgaan met situaties waar zij last van ondervinden en ze zodoende alle steun te geven die ze nodig hebben om op te groeien tot gelukkige, zelfbewuste en evenwichtige mensen.

Soms heb je als ouders wat hulp nodig.

Fleurz begeleidt jongeren, zowel buitenschools als op scholen, met als doel hun zelfredzaamheid te vergroten en ze zodoende als individu weerbaarder te maken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van methodieken, die hen in staat stellen meer te weten te komen over hun eigen gedrag en ze zelfbewuster te maken in de omgang met anderen. Er wordt o.a. gebruik gemaakt van een gedragsmodel (de Axenroos), waarmee ze leren inzien hoe ze zelf met situaties omgaan en hoe het ook anders kan. Fleurz geeft voornamelijk groepstraining, maar waar zinvol of nodig ook individuele begeleiding, meestal ter voorbereiding op een cursus in groepsverband.

Jonge mensen hebben in de regel behoefte om contact te maken en vriendschap te vinden bij leeftijdsgenoten. Door ze te laten werken en leren in groepsverband worden oorzaken voor belemmeringen die ze ondervinden in contacten met anderen over het algemeen snel duidelijk. Bovendien kunnen jongeren in de groep spelenderwijs m.b.v. creatieve opdrachten zich bewuster worden van hun eigen gedrag en kunnen zij oefenen om daarin positieve verandering te brengen.

Daarbij hecht Fleurz groot belang aan een gevoel van veiligheid bij iedereen die meedoet in de groep. De groepen zijn groot genoeg om een goede interactie te garanderen, maar klein genoeg om ervoor te zorgen dat iedere deelnemer maximale aandacht krijgt.

Gedurende de cursus leren de jongeren ontdekken hoe ze reageren  en handelen in situaties waarin ze hinder ondervinden. Sommigen worden belemmerd in hun ontwikkeling door een negatief zelfbeeld of gebrek aan zelfvertrouwen, anderen bijvoorbeeld door een gebrek aan teamgeest of buitensporig gedrag. In eerste instantie probeert Fleurz de hulpvraag van ieder individu te doorgronden, om iedereen gericht een stukje gereedschap mee te kunnen geven om zelfbewuster en evenwichtiger te worden in de omgang met anderen. Daarbij ligt de nadruk niet op trucjes leren, maar op leren onderkennen dat je op bepaalde situaties op verschillende manieren kunt reageren. Naast praten over, wordt er vooral ook veel gedaan. Via creatieve spelmethodieken leren de cursisten spelenderwijs kijken naar hun eigen en andermans gedrag. Ze worden begeleid en aangemoedigd om ondermeer zelf oplossingen te bedenken, hun mening te durven zeggen, vragen te stellen, nee te durven zeggen, hun grens te durven aangeven, rekening te houden met de ander, of samen te overleggen.

Elke cursus omvat tevens een ouderbijeenkomst. Deze vindt over het algemeen halverwege de cursus plaats. Tijdens deze bijeenkomst leren de ouders meer over de methodieken waarmee gewerkt wordt, zodat er in de thuissituatie verder mee geoefend kan worden.